Column FF Tussendoor 11 maart 2010

Opinie-artikelen en stellingen over actuele Goudse zaken

Nieuw berichtdoor Marianka Peters » wo 10 maart 2010, 17:31

Column FF Tussendoor, Gouds Nieuwsblad 11 maart 2010
Door Marianka Peters

Uitzwaaien met dames van formaat
Jeetje, we mogen toch blij zijn dat we in Gouda de stemmen niet over hoeven tellen, zoals in Rotterdam. Stembureauleden die bedelen om een stem, met z'n tweeën of meer in een stemhokje en verdwenen stembussen, het is eigenlijk te gek voor woorden. Tegelijkertijd vraag ik me af of het nu echt zo moeilijk is om een goede stemcomputer te ontwerpen. Vertoonde in
het verleden mankementen maar blijkt toch betrouwbaarder dan handmatig stemmen. De universiteiten zitten vol
met knappe ICT-koppen, die heel ingewikkelde software kunnen maken. En een simpele stemcomputer zou niet
lukken? Lijkt me sterk. Maar terug naar onze kaasstad, waar de burger duidelijke taal heeft gesproken. Nieuwkomers Gouda Positief en Trots op Nederland komen ieder met drie zetels in de raad. Ik wens ze veel succes en vooral wijsheid toe. Maar nog voordat de nieuwe raad is geïnstalleerd is het eerste raadslid alweer gesneuveld. Pieter Stroop van Trots op Nederland ziet op tegen het vele werk dat het raadswerk met zich meebrengt en bedankt voor de eer. Wat dacht je dan? Dat je die vergoeding alleen krijgt om in het pluche achterover te leunen? Hoe dan ook, ik vind dat hij dat eerder had moet bedenken of één van mijn eerdere columns moeten lezen. Hierin heb ik sommige raadsleden al eens verweten dat ze zich er met een Jantje
van Leiden vanaf maken en dat raadswerk toch echt meer is dan het statusverhogende pluche. Met deze actie dwing
je in mijn ogen geen respect af, en zeker niet tegenover de tachtig mensen die bewust voor jou de weg naar de stem¬
bus hebben genomen. Maar goed, dit is mijn mening, nu maar afwachten wat zijn opvolger ervan bakt.
Tijdens de laatste raadsvergadering kwamen ook de geloofsbrieven van de nieuwe raadsleden aan de orde. Op
zich niet zo boeiend, maar voor mij heel geruststellend. De nieuwe raadsleden krijgen drie maanden de tijd om hun
nevenfuncties neer te leggen. Zo, dat is klare taal. In ieder geval kan eindelijk de aanstellingsprocedure voor een nieu¬
we voorzitter van het Ondernemersfonds beginnen. En wie weet wat er verder nog van Pietje of Klaasje boven
water komt. Ik blijf het nauwlettend volgen, want zoals bekend heb ik een broertje dood aan ieder schijntje belan¬
genverstrengeling. Maar er viel ook veel te lachen tijdens de laatste vergadering. De rood-witte dames van formaat
bijvoorbeeld, die de vertrekkende raadsleden muzikaal uitzongen. Briljant, nooit geweten dat Marjan, Ria en Daph¬
ne zoveel acteer- en zangtalent hadden. En over de originaliteit niets dan lof. Meiden, het was geweldig! Ik weet ze¬
ker dat de andere aanwezigen dit ook vonden. Dirk Barth zeker, want het grappigste raadslid van de afgelopen periode,
volgens Michel Klijnmij, was zichtbaar onder de indruk van de hem toegedichte woorden. Ze werden allemaal met een
muzikale ode geëerd, Roy Kraft van Ermel, het aardigste raadslid, moederkloek Ria Caljouw en niet te vergeten het
prachtige lied voor nestor Jan van Dijk, die de politieke arena na veertig jaar, waarin hij dertien keer is gekozen, nu echt
verlaat om in een ballon boven Gouda te gaan zweven. Vanaf deze plek mijn dank aan de vertrekkende
raadsleden voor hun inbreng en het feit dat ze mij toch iedere woensdagavond weer naar de raad wisten te 'lokken' en
voor de nieuwe raad de bekende uitdrukking 'Break a leg'. (Overigens niet letterlijk bedoeld natuurlijk. Zeker niet voor Mea)
Marianka Peters
Forum Gouda-lid
Forum Gouda-lid

Nieuw berichtdoor Michel » wo 10 maart 2010, 19:51

Leuke column weer!

Maar ik moet toch wat doen aan mijn bekendheid na 4 jaar raadslidmaatschap zie ik. Als zelfs één van de meest trouwe volgsters van de raad mijn achternaam fout spelt :(
Natura non vincitur nisi parendo.
Michel
Gemeenteraadslid

Nieuw berichtdoor Marianka Peters » do 11 maart 2010, 02:07

Michel schreef:Leuke column weer!

Maar ik moet toch wat doen aan mijn bekendheid na 4 jaar raadslidmaatschap zie ik. Als zelfs één van de meest trouwe volgsters van de raad mijn achternaam fout spelt :(

Sorry Michel, Is ook best een lastige. Gelukkig herken ik het gezicht en stem beter. Ik ga de komende vier jaar mijn leven beteren, maar dan moet jij natuurlijk ook goed van je laten horen.
Marianka Peters
Forum Gouda-lid
Forum Gouda-lid

Nieuw berichtdoor PieterStroop » do 11 maart 2010, 15:49

Marianka, je schrijft weer scherp. Ik heb een heel lastig weekend gehad, waarin ik de uitverkiezing (en het grote goed aan de slag te mogen), heb afgewogen dat ik werk in Almere, fulltime, en elke dag drie uur in de auto zit. De concept-kandidaatstelling en accordering daarvan vond plaats in december, toen we nog maar net twee maanden met de partij bezig waren. In de loop van de maanden is me duidelijk geworden dat ik 200% passie heb om me in te zetten voor de stad, maar dat ik menigmaal frustratie heb gehad om na een rit van mijn werk uit Almere, waar ik de deur om 17,30 achter me dicht trek, aan te komen in Gouda en dan of te laat te komen, of niet eens thuis een boterham kan eten. Laat staan stukken lezen. En ik ken mezelf. Ik ga er 200% in.

Het is loodzwaar om dat vol te houden vier jaar. Het raadslidmaatschap is een eer, en is verdraaid hard werk. BIj een nieuwe fractie van drie zetels, met een onervaren, kleine steunfractie eist dat daarboven op een inzet van 200%.

Ik heb veel raadsleden gehoord die tegen me zeiden: ach joh, probeer het gewoon, het valt wel mee. Maar daar ben ik categorisch tegen!

Als je nu fractielid nummer 7 bent van een partij die 60 jaar bestaat, dan mag je misschien achteroverleunen.

Natuurlijk had ik het eeder kunnen bedenken, maar ik vind dat ik het op tijd doe en nog VOORDAT de raad begint, zodat de ploeg op volle sterkte kan beginnen. Nog voordat ik geinstalleerd zou zijn. (Ik ben dus nooit raadslid geweest). En niet dat ik na twee maanden zeg dat ik er mee op hou.

Ik vind het raadslidmaatschap uitermate belangrijk. Vereist 200% inzet. Ik wil niet een van die raadsleden zijn die het "er een beetje bij doet", of die vanaf het begin af aan al weet dat hij het niet vol gaat houden.

Het was een dilemma, dit weekend. Geen enkele keuze was gemakkelijk. Ik heb gekozen in de geest van het echte raadslidmaatschap, maar door invulling door iemand die dat wel 200% kan.
PieterStroop
Nieuw op Forum Gouda
Nieuw op Forum Gouda

Nieuw berichtdoor platform » do 11 maart 2010, 18:18

Pieter,

Moedig van je om op de column te reageren maar ik denk toch dat je het raadswerk vooraf erg hebt onderschat. Ik denk dat die fout door meerdere aspirant raadsleden maar ook door nieuwe partijen wordt gemaakt. Niet voor niets vallen veel raadsleden gedurende de rit uit de "raadsboot". Velen gaan de raad in met de gedachte: "ik ga de cultuur wel even veranderen" om vervolgens tot de ontdekking te komen dat de praktijk anders en weerbarstiger is.

Met je opmerking over een fractielid nr 7 van een partij die al 60 jaar bestaat doe je overigens heel veel goedwillende raadsleden tekort. iedere fractie en raadslid moet zich iedere keer weer opnieuw bewijzen of de partij nou oud of nieuw is.

Gerard.
platform
Forum Gouda-lid
Forum Gouda-lid

Keer terug naar Opinie