Column FF Tussendoor, Gouds Nieuwsblad 11 maart 2010
Door Marianka Peters
Uitzwaaien met dames van formaat
Jeetje, we mogen toch blij zijn dat we in Gouda de stemmen niet over hoeven tellen, zoals in Rotterdam. Stembureauleden die bedelen om een stem, met z'n tweeën of meer in een stemhokje en verdwenen stembussen, het is eigenlijk te gek voor woorden. Tegelijkertijd vraag ik me af of het nu echt zo moeilijk is om een goede stemcomputer te ontwerpen. Vertoonde in
het verleden mankementen maar blijkt toch betrouwbaarder dan handmatig stemmen. De universiteiten zitten vol
met knappe ICT-koppen, die heel ingewikkelde software kunnen maken. En een simpele stemcomputer zou niet
lukken? Lijkt me sterk. Maar terug naar onze kaasstad, waar de burger duidelijke taal heeft gesproken. Nieuwkomers Gouda Positief en Trots op Nederland komen ieder met drie zetels in de raad. Ik wens ze veel succes en vooral wijsheid toe. Maar nog voordat de nieuwe raad is geïnstalleerd is het eerste raadslid alweer gesneuveld. Pieter Stroop van Trots op Nederland ziet op tegen het vele werk dat het raadswerk met zich meebrengt en bedankt voor de eer. Wat dacht je dan? Dat je die vergoeding alleen krijgt om in het pluche achterover te leunen? Hoe dan ook, ik vind dat hij dat eerder had moet bedenken of één van mijn eerdere columns moeten lezen. Hierin heb ik sommige raadsleden al eens verweten dat ze zich er met een Jantje
van Leiden vanaf maken en dat raadswerk toch echt meer is dan het statusverhogende pluche. Met deze actie dwing
je in mijn ogen geen respect af, en zeker niet tegenover de tachtig mensen die bewust voor jou de weg naar de stem¬
bus hebben genomen. Maar goed, dit is mijn mening, nu maar afwachten wat zijn opvolger ervan bakt.
Tijdens de laatste raadsvergadering kwamen ook de geloofsbrieven van de nieuwe raadsleden aan de orde. Op
zich niet zo boeiend, maar voor mij heel geruststellend. De nieuwe raadsleden krijgen drie maanden de tijd om hun
nevenfuncties neer te leggen. Zo, dat is klare taal. In ieder geval kan eindelijk de aanstellingsprocedure voor een nieu¬
we voorzitter van het Ondernemersfonds beginnen. En wie weet wat er verder nog van Pietje of Klaasje boven
water komt. Ik blijf het nauwlettend volgen, want zoals bekend heb ik een broertje dood aan ieder schijntje belan¬
genverstrengeling. Maar er viel ook veel te lachen tijdens de laatste vergadering. De rood-witte dames van formaat
bijvoorbeeld, die de vertrekkende raadsleden muzikaal uitzongen. Briljant, nooit geweten dat Marjan, Ria en Daph¬
ne zoveel acteer- en zangtalent hadden. En over de originaliteit niets dan lof. Meiden, het was geweldig! Ik weet ze¬
ker dat de andere aanwezigen dit ook vonden. Dirk Barth zeker, want het grappigste raadslid van de afgelopen periode,
volgens Michel Klijnmij, was zichtbaar onder de indruk van de hem toegedichte woorden. Ze werden allemaal met een
muzikale ode geëerd, Roy Kraft van Ermel, het aardigste raadslid, moederkloek Ria Caljouw en niet te vergeten het
prachtige lied voor nestor Jan van Dijk, die de politieke arena na veertig jaar, waarin hij dertien keer is gekozen, nu echt
verlaat om in een ballon boven Gouda te gaan zweven. Vanaf deze plek mijn dank aan de vertrekkende
raadsleden voor hun inbreng en het feit dat ze mij toch iedere woensdagavond weer naar de raad wisten te 'lokken' en
voor de nieuwe raad de bekende uitdrukking 'Break a leg'. (Overigens niet letterlijk bedoeld natuurlijk. Zeker niet voor Mea)