Gelet het aantal te vergeven wethouderzetels zullen het niet meer dan vier partijen zijn. Omdat de PvdA als grootste partij 2 wethouders zal gaan leveren betekent het dat de overige drie partijen ieder een wethouder zal leveren. Gouda heeft geen behoefte aan 6 wethouders en is gelet de komende bezuinigingen ook niet verantwoord.
Om aan een meerderheid te komen zullen naast de VVD dan nog 2 partijen met ieder 3 raadsleden nodig zijn en gelet het aantal partijen met drie raadsleden is er dus sprake van een ruime keus.
Nu even een analyse. Omdat de stad de komende periode voor een zware opgave staat is ervaring geboden. De huidige demissionaire wethouder van financien is een van de wethouders met inmiddels vier jaar ervaring en wat ik ervan kan zien heeft hij het niet slecht gedaan en beschikt hij over uitstekende communicatieve eigenschappen. Is volgens mij noodzakelijk om de ongtetwijfeld slechte boodschappen goed voor het voetlicht te krijgen en draagvlak te creeren. Mijn inschatting is dus dat om die reden de Christen Unie in het college zal blijven.
Blijft over het CDA en GL. Een van deze twee partijen zal het veld moeten ruimen voor naar ik inschat D66. Welke dat zal zijn is moeilijk in te schatten maar we moeten er niet verbaasd over zijn dat dat het CDA wel eens zou kunnen zijn om het college niet een teveel centrum-rechts karakter te krijgen, iets waar de PvdA moeite me zou kunnen hebben. Maar ook hier zal het punt van de bestuurservaring weleens een rol kunnen spelen. Toetreding van een van de twee nieuwkomers schat ik laag in gelet eerdere ervaringen met nieuwkomers in het verleden. Geen van de nieuwkomers heeft ooit bestuurverantwoordelijkheid gehad. Zelfs GBG niet met maar liefst vijf raadszetels in de periode 2002 - 2006.
Ik schat in PvdA - VVD - CU en GL. Maar ik heb ook maar en glazen bol.
Gerard.