Pijnlijke bezuinigingen: wat kan er weg?

Discussiëer mee over prikkelende vragen en stellingen over actuele Goudse onderwerpen.
Zelf een nieuwe stelling aanmaken kan natuurlijk ook!

Nieuw berichtdoor Johan Weeber » wo 03 feb 2010, 23:17

Nou, ook wij zijn bijgepraat vanavond over de ambtelijke bezuinigingsrichtingen vanavond. Afschuwelijk verhaal natuurlijk, je wordt of door de kat of door de hond gebeten. Gouda staat voor moeilijke keuzen de komende jaren. Toch kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat er meer gekeken is naar bezuinigen dan naar creatieve methoden om inkomsten te genereren. Daar komen wij nog wel op terug....
Johan Weeber
Fractievoorzitter Gouda Positief
Johan Weeber
Gemeenteraadslid

Nieuw berichtdoor Michel » do 04 feb 2010, 01:54

@Johan: we hebben maar een paar inkomstenbronnen: OZB, afvalstoffenheffing, rioolbelasting en de Algemene Uitkering uit het gemeentefonds.

OZB kan omhoog door een hoger tarief of indirect door huizen in waarde te laten stijgen. De rioolheffing is al kostendekkend. Bij afvalstoffen kan je het "de vervuiler betaalt" principe toepassen, maar dat levert eerder een verschuiving of vermindering van opbrengsten op, geen stijging. Ook veel andere tarieven en leges zijn kostendekkend.

Blijven subsidies over. Vaak hebben die als voorwaarde dat je een X deel (een kwart, de helft, etc) zelf inbrengt, en allerlei specifieke voorwaarden waardoor je je eigen plannen moet aanpassen. De wenselijkheid daarvan verschilt.

De mogelijkheden om iets aan de inkomstenkant te doen als gemeente zijn beperkt, maar een goed idee kan geen kwaad. Kom maar op dus :)
Natura non vincitur nisi parendo.
Michel
Gemeenteraadslid

Nieuw berichtdoor Jeroen » do 04 feb 2010, 16:29

Persbericht: Goudse bezuinigingen (4-2-2010)

Na de verkiezingen heeft het nieuwe bestuur meteen een flinke klus te klaren. Gouda moet na 2010 vijf miljoen euro bezuinigen. En in het najaar wordt bekend hoeveel hier nog bijkomt, omdat het rijk de algemene uitkering aan de gemeenten verlaagt. Dit staat in de verkennende ambtelijke studie “ Bezuinigingen met beleid 2010-2014”. De studie bevat voorstellen waarover college en raad dit jaar al moeten besluiten. Maar er staan ook denkrichtingen in voor de langere termijn.

Vorig jaar werd het al duidelijk: Gouda ontkomt niet aan bezuinigingen. Ook de politieke partijen realiseerden zich dat. Ze vroegen of ze ook bezuinigingsideeën konden aanleveren en of ambtenaren deze konden doorrekenen. Dit in het kader van debatten tijdens de verkiezingen. Maar de gemeente heeft niet stil gezeten. De eerste bezuinigingen worden al doorgevoerd met een efficiencyslag in de werkprocessen. Hiermee bespaart de gemeente 1,5 miljoen op personeel. Dat betekent dat de organisatie krimpt met 30 tot 40 arbeidsplaatsen. Voor de resterende 3,5 miljoen staan er voorstellen in de verkennende studie, waarmee het nieuwe college en de raad direct na de verkiezingen aan de slag moeten.

Donkere wolken
“We weten nog niet hoe het rijk gaat bezuinigen. Maar duidelijk is dat de gemeente hierdoor minder inkomsten krijgt”, zegt burgemeester Wim Cornelis. “In september dit jaar verwachten we te weten we hoeveel dit is. Vooralsnog houden we rekening met een extra korting van 7,5 miljoen vanaf 2012”. Om keuzes mogelijk te maken en inzicht te geven in de gevolgen ervan, zijn in de studie denkrichtingen opgenomen. Deze moeten nog wel verder uitgewerkt worden. En er moet meer zekerheid komen over de hoogte van de bezuinigingen van het rijk. Tijdens de begrotingbehandeling eind 2010 zal duidelijk zijn welke maatregelen er vanaf 2012 effectief worden.

bron: www.gouda.nl

De gemeente heeft een verkenning gemaakt van de bezuinigingen. Een optimistisch scenario en een gitzwart scenario (museumgouda opdoeken, jeugdtheaterhuis opdoeken, geen tegemoetkomingen meer voor minima, sluiten twee bibliotheekvestigingen, zware bezuiniging op Cyclus). Deze verkenning is hier te downloaden.

Laten we hopen dat het allemaal wel meevalt.
Jeroen
Beheerder

Nieuw berichtdoor Ingmar » ma 08 feb 2010, 10:22

Persoonlijk denk ik dat het alleen maar tegenvalt.
Gouderakker
Ingmar
Forummeubilair
Forummeubilair

Nieuw berichtdoor Boris » wo 10 feb 2010, 19:57

Mooie praatjes vullen geen gaatjes !! Ik vraag me af of de heren en dames politici ook in eigen vlees durven te snijden. Wat denk u van slechts 4 wethouders in plaats van 5; en de vergoeding voor de raardsleden korten tot zeg zo'n 80% en natuurlijk kan men de gemeentelijk uitkering aan de fracties ook wel afschaffen. Levert denk ik toch direct al een paar ton op. Kom op dames en heren politici, ik roep u op om het goede voorbeeld te geven !!

Boris
Boris
Nieuw op Forum Gouda
Nieuw op Forum Gouda

Nieuw berichtdoor thevandijks » do 11 feb 2010, 00:40

Boris schreef:Mooie praatjes vullen geen gaatjes !! Ik vraag me af of de heren en dames politici ook in eigen vlees durven te snijden. Wat denk u van slechts 4 wethouders in plaats van 5; en de vergoeding voor de raardsleden korten tot zeg zo'n 80% en natuurlijk kan men de gemeentelijk uitkering aan de fracties ook wel afschaffen. Levert denk ik toch direct al een paar ton op. Kom op dames en heren politici, ik roep u op om het goede voorbeeld te geven !!

Boris

Op zich prima raadsvergoeding omlaag, die is ook veel te hoog! Echter kunnen met dit soort bezuinigingen nooit de miljoenen bereikt worden die nodig zijn om de begroting sluitend te houden. Grote klappen gaan er vallen vooral in het cultuur veld! Ook de sport krijgt grote klappen, een gebied waar je nu juist niet op moet bezuinigen in een stad als Gouda!

Groet Hans
thevandijks
Forum Gouda-lid
Forum Gouda-lid

Nieuw berichtdoor Michel » do 11 feb 2010, 02:38

Een wethouder minder staat al in de voorstellen. Scheelt precies een ton.

Bezuinigen op de raadsbijdrage kan je als SP-er makkelijk zeggen (dan houd je toch al zo weinig over dat in veel gemeentes de SP niet meedoet omdat niemand dan nog wil), maar wie het raadswerk serieus wil doen moet daar ook serieus voor beloond worden. De huidige bijdrage is prima. Ik wil mijn werk als raadslid goed kunnen doen, en dat betekent dat ik daar ook toe in staat gesteld moet worden. Ik kan nu een baan hebben van 3 dagen zodat ik de rest van de tijd voor de raad vrij heb - en die tijd is ook nodig. Bij de SP was duidelijk merkbaar dat het daar anders gaat, want toen over Armoedebeleid werd besloten was geen enkel SP-raadslid bij de raadsvergadering aanwezig, en bij de kaders voor de begroting had de SP het "te druk met Europa". Dan heb je minder geld, maar dat zie je ook direct terug in de kwaliteit. Voor bijna 3000 per maand was de SP regelmatig afwezig vorig jaar (na de vakantie werd dat gelukkig beter).

Ik kan er erg slecht tegen dat we het wel sociaal vinden dat je voor een baan normaal betaald wordt, maar als raadslid dat niet nodig is en je gelijk een zakkenvuller bent. Het raadswerk is serieus werk en daar moet je de tijd voor kunnen nemen. Daar hoor je dus ook een vergoeding voor te krijgen. Dat hoeft niet veel te zijn, maar ook niet te weinig. Als je raadswerk beïnvloed wordt door (gebrek aan) inkomen ben je namelijk niet goed bezig.

En al zou je dat doen, zoveel levert dat niet op. Dan kan je beter in externe adviseurs gaan snijden, dat is een flinke pot.
Michel
Gemeenteraadslid

Nieuw berichtdoor Ingmar » do 11 feb 2010, 09:25

[Gechargeerd] Die externe adviseurs doen het werk van ambtenaren die weggegaan zijn wegens de slechte beloning, of van ambtenaren die ontslagen zijn. [/gechargeerd]
Gouderakker
Ingmar
Forummeubilair
Forummeubilair

Nieuw berichtdoor Michel » do 11 feb 2010, 10:30

Yep, en dus moeten we na een paar jaar operatie Optima Forma nog eens kijken in hoeverre het misschien goedkoper is iemand in vaste dienst te nemen ipv elke keer een externe in te huren.
Michel
Gemeenteraadslid

Nieuw berichtdoor Boris » vr 12 feb 2010, 16:33

Op zich prima raadsvergoeding omlaag, die is ook veel te hoog! Echter kunnen met dit soort bezuinigingen nooit de miljoenen bereikt worden die nodig zijn om de begroting sluitend te houden. Grote klappen gaan er vallen vooral in het cultuur veld! Ook de sport krijgt grote klappen, een gebied waar je nu juist niet op moet bezuinigen in een stad als Gouda!

Groet Hans[/quote]

Hey Hans,

Je hebt helemaal gelijk !! Zoals ik schreef, zeker een paar ton en dus geen miljoenen. Het wel symbolische daad. Tenslotte zijn veel daden een vorm van symbool politiek. Toch ??

Boris
Boris
Nieuw op Forum Gouda
Nieuw op Forum Gouda

VorigeVolgende

Keer terug naar Politiek