Ga naar inhoud

Foto

Glasvezel in Gouda

471 reacties op dit onderwerp

#1 edwin

edwin

Nieuw op Forum Gouda

• Leden
  • 6 Posts:

Geplaatst 29 september 2011 - 14:04

Hallo allemaal,

Ik heb begrepen dat Reggefiber eindelijk is begonnen om grootschalig glasvezel aan te leggen in Nederland. Echter, omdat dat Heul Veul Centjes ™ kost, graven ze het eerst op plaatsen waar ze de meeste klanten kunnen krijgen (en geef ze eens ongelijk!)

Hoe ze daarachter komen? Door bewonersinitiatieven. Dat houdt in feite in dat bewoners van een wijk/gebied/whatever roept "kom hier aanleggen, want wij, klanten beloven over te stappen als het er eenmaal ligt". Men werkt dan met een minimaal aantal huishoudens (ik meen 30%), en werkt op volgorde van hoogste aantallen.

En dan nu mijn vraag:

Bestaat dit al in Gouda? Zonee, is er interesse om een dergelijk initiatief te starten?

Hier staat in ieder geval meer informatie over hoe dat zou gaan werken: http://www.eindelijk... ... atief.html

Met vriendelijke groet,

Edwin

#2 Gloria

Gloria

Forummeubilair

• Leden
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • 411 Posts:

Geplaatst 29 september 2011 - 16:11

Count me in. Ik zou zeker overstappen naar glasvezel als het beschikbaar komt.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

#3 Jeroen

Jeroen

Beheerder

• Administrators
  • 6996 Posts:

Geplaatst 29 september 2011 - 16:24

Voor bedrijven is er al glasvezel beschikbaar, voor particuliere consumenten niet. Kost dat echt zo veel geld om het reeds bestaande net uit te breiden voor "normale mensen"?

#4 Tessa

Tessa

Forummeubilair

• Leden
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • 825 Posts:

Geplaatst 29 september 2011 - 18:22

Voor zover ik weet betalen die bedrijven een flinke zak duiten voor het aanleggen van dat glasvezel. In principe moet er gegraven worden en dat kost natuurlijk altijd een hoop geld.

Anyway, het idee van bewonersinitiatieven vind ik wel erg OK. Het is dat wij willen verhuizen, anders hadden we ons wel gemeld, denk ik.

#5 pallas

pallas

Forummeubilair

• Leden
  • 754 Posts:

Geplaatst 30 september 2011 - 15:10

collega van me woont in de jan luykenstraat en die heeft het wel!!

#6 Ingmar

Ingmar

Forummeubilair

• Leden
  • 788 Posts:

Geplaatst 03 oktober 2011 - 12:54

Een niet nader te noemen kantoor in Goverwelle moest aangesloten worden op glas. Hiervoor moess er van de hoofdring vanglasvezel) aan de ene kant van de straat een aftakking naar de andere kant van de straat gemaakt worden. Een goede 15 meter dus. Dat kostte 15.000euro. (waarbij ik meteen bij wil zeggen, dat het niet in alle gevallen 1000euro per meter is).
In Gouda heeft de Rekam een glasvezelnetwerk in beheer. Dat glas wordt nu door bedrijven gebruikt. Ik weet niet precies hoe dat loopt, maar volgens mij is er voor alle wijken in Gouda wel een aftakking. Het gaat dan eigenlijk nog om het laatste stukje tot de deur. Maar goed, dat kost ook al serieus veel geld.
Ik zou trouwens wel eens willen weten hoe dat glasvezel-netwerk precies door Gouda loopt. MIsschien dat de Rekam een kaart heeft. Alleen: ik kan me voorstellen dat men dat liever geheim houdt. Één knip en Goudse poort verliest elk contact met de buitenwereld.
Zie ook hier
Gouderakker

#7 edwin

edwin

Nieuw op Forum Gouda

• Leden
  • 6 Posts:

Geplaatst 05 oktober 2011 - 13:37

Hm. Well, that shows what i know :)

Gaat Rekam de andere providers toegang geven tot het net, als ze ooit zin hebben door te graven? (ik woon in Plaswijk, en wil gewoon gister nog glas, en wel van mijn huidige provider (xs4all))

#8 edwin

edwin

Nieuw op Forum Gouda

• Leden
  • 6 Posts:

Geplaatst 16 november 2011 - 13:09

Ik heb inmiddels informatie weten los te peuteren bij Reggefiber en Rekam.

Het komt op het volgende neer:

Rekam legt bij nieuwbouw direct glas. Bij bestaande bouw gaan ze niet zelf graven, maar leggen ze snel glas in de gron als de straat toch al open gaat door een ander project. Dit stemt mij niet erg hoopvol over de aanleg van glas op korte termijn.

Gelukkig zegt Reggefiber dat ze sowieso een volledig eigen glasnet zouden aanleggen als ze besluiten Gouda van glas te gaan voorzien.
Mijn conclusie is dan ook: het heeft zin om de volgende vraag te stellen:

Is er animo om een bewonersinitiatief te starten voor vraagbundeling?

Benodigd: een initiatiefgroep die bereid is om karretrekker te spelen.
Zie ook dit document: http://www.eindelijk... ... tatief.pdf

Voordat fase 0 (zie pagina 2) geïnitieerd wordt, moet de initiatiefgroep of de initiatiefnemer(s) een
uitgewerkt en onderbouwd plan samenstellen, rekening houdende met:
- bovenvermelde criteria,
- het samenstellen van een stuurgroep en werving van straatambassadeurs (als het project
doorgaat). zie ‘Fasering’,
- het feit dat er veel tijd en moeite door alle initiatiefnemers in het project gestoken moet
worden,
- het te verwachten deelnemerspercentage (= inschatting van het te verwachten aantal af te
sluiten glasvezelabonnementen).

Dus...zegt u het maar:

1: denken jullie dat het kans van slagen heeft?
2; zoja, handen in de lucht wie er bereid is in de initiatiefgroep te gaan zitten *steekt hand alvast op*

#9 edwin

edwin

Nieuw op Forum Gouda

• Leden
  • 6 Posts:

Geplaatst 16 november 2011 - 13:12

Addendum: ideaal zou zijn als iedere wijk een vertegenwoordiger heeft. Ikzelf zit in plaswijck...

#10 Gibbon

Gibbon

Forum Gouda-elite

• Leden
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • 1225 Posts:

Geplaatst 16 november 2011 - 15:03

Ik woon in bloemendaal. Als ik kan bijdrage aan glasvezel werk ik graag mee.

#11 edwin

edwin

Nieuw op Forum Gouda

• Leden
  • 6 Posts:

Geplaatst 16 november 2011 - 17:06

Cool. @Gibbon (en alle geinteresseerden): abonneer je op dit topic om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen

Er gaat natuurlijk een moment komen waarop we ons wat formeler moeten gaan organiseren - tot die tijd kunnen we hier voorlopig even brainstormen, denk ik :)

#12 Ingmar

Ingmar

Forummeubilair

• Leden
  • 788 Posts:

Geplaatst 18 november 2011 - 07:37

Dus als de grond (straat) open gaat wegens bijvoorbeeld een ophoging, dan stopt de rekam er meteen glas in? Mijn straat (eigenlijk: mijn hele buurt) gaat volgend jaar open. Maar tja, wel een buitengebied. Niettemin, ik ga eens bellen met de rekam.
Gouderakker

#13 edwin

edwin

Nieuw op Forum Gouda

• Leden
  • 6 Posts:

Geplaatst 18 november 2011 - 11:04

Dat is wat Rekam aan me heeft gemaild.

Ik ben HEEL benieuwd naar je ervaringen als je ze gebeld hebt...laat wat van je horen! :)

#14 RJ

RJ

Forumverslaafde

• Leden
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • 1137 Posts:

Geplaatst 18 november 2011 - 19:48

Misschien een leuke geste van de gemeente Gouda aan de bewoners van de Karnemelksloot: als compensatie voor de belachelijk lange tijd dat de Karnemelksloot open heeft gelegen (en nog ligt), direct glas leggen en voor alle Karnemelkslootbewoners een gratis aansluiting :mrgreen: .

#15 Ingmar

Ingmar

Forummeubilair

• Leden
  • 788 Posts:

Geplaatst 21 november 2011 - 07:40

Dat is wat Rekam aan me heeft gemaild.

Ik ben HEEL benieuwd naar je ervaringen als je ze gebeld hebt...laat wat van je horen! :)

Ik heb ze vrijdagochtend gemaild, nu nog geen antwoord. Ik vermoed dat ik een weekje moet wachten, voordat ik antwoord krijg.
Gouderakker

#16 Requiem

Requiem

Nieuw op Forum Gouda

• Leden
  • 2 Posts:

Geplaatst 21 november 2011 - 08:00

Van mij mogen ze heel snel beginnen. Maar heb er een hard hoofd in dat het gaat gebeuren. Woon zelf in Kort Akkeren en het ophogen zit er waarschijnlijk ook nog lang niet in.

#17 Tessa

Tessa

Forummeubilair

• Leden
  • 825 Posts:

Geplaatst 21 november 2011 - 12:55

^^ In Korte Akkeren wordt toch al jaren aan de vervanging van het riolering- stelsel gewerkt? Lijkt me ook aanleiding om glas neer te leggen.

#18 Gibbon

Gibbon

Forum Gouda-elite

• Leden
  • 1225 Posts:

Geplaatst 21 november 2011 - 13:09

Bij regen staat er 10 cm water voor ons huis. dat over 6 woningen. Maar gemeente doet ondanks meerdere verzoeken niets. Ik geloof dat wij voor 2016 in de boeken staan...

#19 BertM

BertM

Forum Gouda-lid

• Leden
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • 82 Posts:

Geplaatst 21 november 2011 - 16:21

Tja, Gibbon, daar moet je mee leren leven.
Het is je toch hoop ik wel bekend dat het waterschap van je eist dat de sloten die direct aan jouw huis of tuin grenzen ook door jou op diepte moeten worden gehouden?
Als jij zegt dat er maar 10 cm water staat, en dat alleen maar bij enige regen, dan wordt dat toch hoog tijd. ;)

#20 Gibbon

Gibbon

Forum Gouda-elite

• Leden
  • 1225 Posts:

Geplaatst 22 november 2011 - 08:16

Zo ziet dat er ongeveer uit. Mn kinderen vinden het overigens wel leuk.. :lol:

Bijgevoegde Thumbnails

• 1299065558NDSC_0521.JPG

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 gebruikers, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers