Ga naar inhoud

Foto

Militaire oefening

• Gelieve in te loggen om te reageren
15 reacties op dit onderwerp

#1 kostunrix

kostunrix

Forum Gouda-lid

• Leden
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • 99 Posts:

Geplaatst 16 augustus 2010 - 15:46

Ik heb een vraagje aan oudere Gouwenaars.

Van ongeveer 1960 tot 1970 heb ik aan de Bernadottelaan gewoond. Nummer 8, dus helemaal bij de Voorwillens.
Ik zat op de Anne de Vriesschool, die stond in 1965 helemaal aan het eind van de Bernadottelaan, de oude Lagere Landbouwschool, waar het hertekampje geweest. Al snel verhuisden we naar de John Mottstraat. De allang afgebroken witte school op de hoek van de Bernadottelaan.
Ik liep van 1965-1970 dagelijks vier keer dat endje naar school. Met de fiets komen mocht niet, daar was speciaal ontheffing voor nodig. Het laatste jaar zat ik aan de Gedenklaan.

Op een dag was de hele wijk Oosterwei ingenomen door soldaten, zo leek het. Ik vermoed dat het een oefening was. Er is alleen niemand die dat ook nog weet. Ik herinner me nog zoveel details, dat het wel echt gebeurd moet zijn.

Mijn vraag: weet iemand dat ook nog? En wanneer was dat precies? Het moet tussen 1965 en 68 geweest zijn, want ik had nog een juf. We leerden die dag namelijk van haar een versje waar het wordt 'militair' in voor kwam. Vanwege de gebeurtenissen.

#2 holyoak

holyoak

Forummeubilair

• Leden
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • 979 Posts:

Geplaatst 16 augustus 2010 - 19:04

Dus Geert zijn idee is helemaal niet origineel :mrgreen:

#3 kostunrix

kostunrix

Forum Gouda-lid

• Leden
  • 99 Posts:

Geplaatst 16 augustus 2010 - 19:31

Nee, zeker niet!

#4 Dirk2801

Dirk2801

Forummeubilair

• Leden
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • 323 Posts:

Geplaatst 17 augustus 2010 - 23:40

.....8<....
Mijn vraag: weet iemand dat ook nog? En wanneer was dat precies? Het moet tussen 1965 en 68 geweest zijn, .....

Nee, ik was er niet bij.

Googelen levert geen militaire oefening op, maar misschien was het wel een BB-oefening. Wat ook nog kan, is dat het decorstukken waren voor een koninklijk bezoek aan Gouda ( 1964 ) of Boskoop/Moerkapelle (1965 )
[ zie Archief Kabinet van de Commissaris der Koningin in Zuid-Holland pagina 91 ( pdf / viewer ) ]

Succes,
Dirk.

#5 Ingmar

Ingmar

Forummeubilair

• Leden
  • 788 Posts:

Geplaatst 18 augustus 2010 - 07:00

Al eens het streekarchief geprobeerd? IK zie daar bijvoorbeeld dat er een crossloop in Ooesterwei werd gehouden in 1963. Misschien een jaarlijks terugkerend evenement, waarbij ook hulp van militairen werd ingezet om te ondersteunen bij het uitzetten van het parcours?
En Oosterwei is ruim. Heb je nog de naam van een buurt?
Gouderakker

#6 kostunrix

kostunrix

Forum Gouda-lid

• Leden
  • 99 Posts:

Geplaatst 18 augustus 2010 - 10:00

De buurt heb ik aangegeven: rond de bernadottelaan. Dat was in die tijd ook ongeveer de grens van de bebouwde kom.

Nee, het was een oefening, volgens mij.
De flats aan de Bernadottelaan werden bespoten alsof er een grote brand was.
Dat gebeurde door (in mijn ogen) soldaten. Tot grote woede van de huismoeders uiteraard.

Ik heb ook nog in een jeep gezeten. Ik herinner me dat er op het dashboard stond: vervangingswaarde 100.000 gulden.
Vermoedelijk om de soldaten een beetje voorzichtig met de spullen te laten omgaan.

Ik ga weer eens naar het gemeentearchief om de Goudse Courant uit die tijd te raadplegen. Paar jaar geleden al eens gedaan, maar ik denk nu dat het eerder was, dan ik toen dacht.
Ik weet namelijk vrij zeker dat ik toen al in de John Mottstraat op school zat. Ik dacht dat ik in de 3e klas verhuisd was indertijd, maar volgens de oude schoolkrant die ik naderhand onder ogen kreeg, bleek die verhuizing al aan het eind van de eerste klas te zijn geweest. (Hoe bedrieglijk is het geheugen soms.)

Ik hoop overigens dat het archief inmiddels betere fiches-readers heeft. Aan het eind van een avond ben je helemaal scheel.

#7 thevandijks

thevandijks

Trouw Forum Gouda-lid

• Leden
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • 113 Posts:

Geplaatst 22 augustus 2010 - 22:40

Yep de BB zat bij de Haastrechtse Brug, gebouw staat er nog. Een keer per jaar was er een grote oefening, te volgen via de FM radio op 102 Mhz of zo, waar je nu naar de omroep kan luisteren. Was altijd vermakelijk om te horen, mensen die helemaal niet gewend waren om met een radio om te gaan. Bij die BB in de bunker van het gebouw was geloof ik plaats voor ongeveer 30 mensen als de Russen een atoom bom zouden gooien. Ik bedacht altijd wie daar nu een plekje zouden krijgen, natuurlijk de burgervader, maar wie nog meer? En hoe dachten ze het gepeupel bedekt met fall out buiten te houden? Mijn grootse angst was altijd, omdat ik buitengewoon dienstplichtige was om een oproep te ontvangen om mijn aan te moeten sluiten bij deze dienst Bescherming Bevolking! Gelukkig ben ik waarschijnlijk door het verhuizen gemist door de ambtenaren...misschien hadden ze me ook niet gewild met haren over mijn schouders :-)

Groet Hans

#8 Marianka Peters

Marianka Peters

Trouw Forum Gouda-lid

• Leden
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • 160 Posts:

Geplaatst 24 augustus 2010 - 23:20

[quote name="thevandijks"] Bij die BB in de bunker van het gebouw was geloof ik plaats voor ongeveer 30 mensen als de Russen een atoom bom zouden gooien.
Onderschat dit niet. Ten tijde van de koude oorlog en later de golfoorlog is er veel vanuit de bunker gewerkt. Dus is wel degelijk in gebruik geweest.

#9 holyoak

holyoak

Forummeubilair

• Leden
  • 979 Posts:

Geplaatst 24 augustus 2010 - 23:36

Vlakbij was nog een Atoombunker. Deze lag onder de oude Landbouwschool op de Fenix locatie.
Was voor iedereen een verrassing en voor de sloper de grootste teleurstelling :mrgreen:

#10 kostunrix

kostunrix

Forum Gouda-lid

• Leden
  • 99 Posts:

Geplaatst 26 augustus 2010 - 16:40

Echt? Ik heb daar nog een poosje op school gezeten. De Anne de Vriesschool is daar in 1965 gestart. Dat was dus wel een veilige plek, al wisten we dat niet.

#11 Dave

Dave

Forumkampioen

• Administrators
  • 3191 Posts:

Geplaatst 26 augustus 2010 - 17:22

is nog jarenlang opslag geweest van gereedschappen van de gereedschappenhandel Feniks die hier tot de sloop heeft gezeten. ben regelmatig in die kelder geweest, op zoek naar ring- en steeksleutels.

#12 Gouda-online.nl

Gouda-online.nl

Forum Gouda-lid

• Leden
  • Pip Pip Pip Pip Pip
  • 60 Posts:

Geplaatst 02 september 2010 - 01:22

Een mooie site over de BB-bunker aan de Goejanverwelledijk: http://bunker.woubar.nl/

#13 Dave

Dave

Forumkampioen

• Administrators
  • 3191 Posts:

Geplaatst 02 september 2010 - 12:31

heel interessant inderdaad! nooit geweten dat dat daar zat, eigenlijk dus op steenworp afstand van die andere BB bunker waar ik dus wel van wist namelijk aan de Sportlaan onde voormalig Feniks.

#14 kostunrix

kostunrix

Forum Gouda-lid

• Leden
  • 99 Posts:

Geplaatst 02 september 2010 - 12:54

Ja leuk. Let ook op de onmisbare asbakken in elke ruimte (op het 'filmpje' onder de knop 'hoe het was')

#15 BertM

BertM

Forum Gouda-lid

• Leden
  • 82 Posts:

Geplaatst 03 september 2010 - 14:10

Wat ik nog wel weet uit die tijd is dat er een grote BB oefening is geweest in de flat aan de Brandsmastraat die, voor zover ik mij dat herinner, nog in aanbouw was. Ik schat zo in dat het '67 of '68 moet zijn geweest. Ik zat in die tijd bij de padvinderij (zoals scouting toen nog heette) en weet dat er heel wat scouts van verschillende Goudse groepen hebben meegedaan als "slachtoffer" samen met de Lotus vereniging. Ik weet wel dat er toen ook militair materiaal is gebruikt, maar ik kan mij niet meer herinneren of dat afgedankt spul was of dat het van de NATRES (NATionale REServe) of de "Nationale Sector" van het leger afkomstig was.

Dit soort oefeningen werd in die tijd vaker gehouden. Ik schat zo'n jaar daarvoor heb ik ook al slachtoffer gespeeld bij zo'n grote oefining in de veemarkthallen. Dat was toen volgens mij met de BB en de EHBO.

#16 Wim Blom

Wim Blom

Forummeubilair

• Leden
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • 462 Posts:

Geplaatst 22 januari 2018 - 21:15

Ik heb het gevonden in de Goudsche Courant van 21 oktober 1967. Het was een militaire brandweeroefening. Oosterwei was gebombardeerd en er stonden flats in brand.
De oefening ging niet erg vlot, de verslaggever constateerde dat laconiek: het kon de soldaten weinig schelen dat Oosterwei afbrandde.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 gebruikers, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers