Ga naar inhoud

Foto

Stelling: Goudse Markt op de Unesco werelderfgoedlijst!

• Gelieve in te loggen om te reageren
11 reacties op dit onderwerp

Poll: Goudse Markt op Werelderfgoedlijst? (6 lid/leden hebben gestemd)

Goudse Markt op Werelderfgoedlijst?

1. Ja (21 stemmen [72.41%])

Percentage van de stemmen: 72.41%

2. Nee (8 stemmen [27.59%])

Percentage van de stemmen: 27.59%

Stem Gasten kunnen niet stemmen

#1 Criticus

Criticus

Forummeubilair

• Leden
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • 450 Posts:

Geplaatst 29 juli 2010 - 19:25

De VN-commissie voor werelderfgoed vergadert deze week in Brazilië over uitbreiding van de werelderfgoedlijst van Unesco. De 17e-eeuwse grachtengordel van Amsterdam hoopt een plekje te krijgen op de prestigieuze lijst.
Als Amsterdam met haar grachtengordel op de Unescolijst krijgt, dan verdient Gouda zeker ook een plek.
Bij deze wil ik opperen om de Goudse Markt met de Waag en het Stadhuis op de werelderfgoed van Unesco te plaatsen.
De Markt is een uniek stukje Gouda. In 1400 gemaakt op een vuilstortplaats. Het Stadhuis is in gotische stijl in 1448 gebouwd en twee maal grondig gerestaureerd. De Waag is in 1668 gebouwd.
Kortom, veel ouder dan de grachtengordel..
Misschien dat het stadsbestuur de Markt, het historisch hart van het Groene Hart, kan aandragen.

#2 Jeroen

Jeroen

Beheerder

• Administrators
  • 6996 Posts:

Geplaatst 29 juli 2010 - 19:49

Persoonlijk heb ik nogal mijn bedenkingen bij die werelderfgoedlijst. Ten eerste is de lijst hoogstwaarschijnlijk tot stand gekomen door steekpenningen en corruptie, want waarom het ene monument wel op de lijst staat en het andere niet is mij totaal onduidelijk. Daarnaast kan de UNESCO allerlei eisen stellen over wat er wel en niet mag, en zullen er hele strenge eisen worden gesteld aan ondernemers in het gebied.

Toch denk ik dat het vanuit het oogpunt van toerisme een fantastische boost kan zijn voor Gouda, zowel binnenlands als buitenlands. Ik denk ook zeker dat de Markt uniek genoeg is hiervoor.

#3 Criticus

Criticus

Forummeubilair

• Leden
  • 450 Posts:

Geplaatst 29 juli 2010 - 22:12

@ Jeroen. Dat is waar maar dat is ook zo op het moment dat je huisje het monumentenschildje krijgt. Dan kan je ook niet zonder beleid gaan verbouwen. Daar tegenover staan veel voordelen. Zoals je zelf aangeeft is het een boost voor de stad.
Gouda zit krap bij kas. Mocht het onderhoud ter discussie komen dan heb je altijd de bekendheid als Unesco-object mee. Er zijn vast investeerders in de wereld die dan bereid zijn hun steentje bij te dragen.

#4 kostunrix

kostunrix

Forum Gouda-lid

• Leden
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • 99 Posts:

Geplaatst 30 juli 2010 - 12:11

Als het een boost geeft is het helemaal onzin, zo'n lijst.

Je mag toch aannemen dat een gebouw of gebied op die lijst komt omdát het al werelderfgoed is en daardoor in de belangstelling staat. En niet dat het in de belangstelling komt vanwege het feit dat het op lijst staat.

Vorig jaar was ik bij de Aletschgletscher. Kijk, dat dat op zo'n lijst staat, daar kan ik inkomen. Maar de Goudse 'huiskamer'? Nee, hoezeer ik er ook aan gehecht ben.

#5 Michel

Michel

Gemeenteraadslid

• Leden
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • 841 Posts:
  • Over mij:
    Woon al mijn hele leven in Gouda, ben sinds 2005 werkzaam als aardrijkskundedocent, en sinds 2006 als gemeenteraadslid voor GroenLinks.

Geplaatst 30 juli 2010 - 12:56

Daarnaast kan de UNESCO allerlei eisen stellen over wat er wel en niet mag, en zullen er hele strenge eisen worden gesteld aan ondernemers in het gebied.

Dat is niet zo. Dat is ook het probleem met de UNESCO-lijst: het is een leuke verzameling, maar de VN houdt je echt niet tegen als je het gaat slopen. Men gaat uit van de in het land geldende regels voor monumentenzorg. De regels die er zijn leg je dus als land jezelf op.

Maar los daarvan lijkt me dit een leuk ideetje wat nooit wat wordt. Tuurlijk is de Goudse Markt een mooi plein, zeker met het stadhuis er zo midden op. Maar werelderfgoed? Er staan nu 8 plekken in Nederland op die lijst, en ik mis er nog aardig wat. Eerder zie ik het veenweidegebied van het Groene Hart als werelderfgoed. Of de glazen van de Sint Jan. Iets verder weg de droogmakerijen in Noord-Holland, een voor die tijd enorme en unieke prestatie van de ingenieurs. Dat zijn allemaal erfstukken uit het verleden die iets zeggen over onze geschiedenis, bijzondere prestaties, cultuur. De Markt in Gouda is gewoon een mooi plein zoals er zovele mooie oude pleinen zijn.
Natura non vincitur nisi parendo.

#6 Jeroen

Jeroen

Beheerder

• Administrators
  • 6996 Posts:

Geplaatst 30 juli 2010 - 13:25

Daarnaast kan de UNESCO allerlei eisen stellen over wat er wel en niet mag, en zullen er hele strenge eisen worden gesteld aan ondernemers in het gebied.

Dat is niet zo. Dat is ook het probleem met de UNESCO-lijst: het is een leuke verzameling, maar de VN houdt je echt niet tegen als je het gaat slopen. Men gaat uit van de in het land geldende regels voor monumentenzorg. De regels die er zijn leg je dus als land jezelf op.

Dat is helaas dus wel zo. Een voorbeeld daarvan is Edinburgh. Daar is de hele binnenstad op de UNESCO-lijst gezet, en terecht want het is een prachtige stad. Echter, toen een projectontwikkelaar kwam met een goed doordacht plan van hoge kwaliteit (http://www.qmile.com) om een in onbruik geraakt ziekenhuis op te knappen, en er moderne woontorens aan toe te voegen, werd er gelijk gedreigd de stad van de lijst af te halen, met alle imagoschade van dien. In Dresden is dat zelfs echt gebeurd. Uiteindelijk is dat plan in Edinburgh wel gebouwd, maar in sterk afgeslankte vorm.

En dát vind ik dus erg jammer. Hoe veel kwaliteit een nieuw plan ook heeft, hoe goed doordacht en goed vormgegeven het is, UNESCO is er altijd tegen want het is nieuw. Die prachtige oude binnenstad was ook ooit nieuw. Nu ben ik geen voorstander van woontorens op de Markt, maar als bijvoorbeeld een ondernemer een terras wil openen, wat voor gezeur gaat dat dan opleveren?

Maar los daarvan lijkt me dit een leuk ideetje wat nooit wat wordt. Tuurlijk is de Goudse Markt een mooi plein, zeker met het stadhuis er zo midden op. Maar werelderfgoed? Er staan nu 8 plekken in Nederland op die lijst, en ik mis er nog aardig wat. Eerder zie ik het veenweidegebied van het Groene Hart als werelderfgoed. Of de glazen van de Sint Jan. Iets verder weg de droogmakerijen in Noord-Holland, een voor die tijd enorme en unieke prestatie van de ingenieurs. Dat zijn allemaal erfstukken uit het verleden die iets zeggen over onze geschiedenis, bijzondere prestaties, cultuur. De Markt in Gouda is gewoon een mooi plein zoals er zovele mooie oude pleinen zijn.

Daar heb je wel een punt. De Goudse Glazen zijn zeker Wereld Erfgoed-waardig, en zijn geen geografische locatie zoals de Markt. Hier zitten die nadelen dus niet aan. Het Veenweidegebied op de lijst lijkt me helemáál een ramp. Dat is grotendeels een productiegebied waar mensen hun geld verdienen. Die zitten helemaal niet te wachten op extra regeltjes.

#7 Criticus

Criticus

Forummeubilair

• Leden
  • 450 Posts:

Geplaatst 30 juli 2010 - 15:24

@ Jeroen en Michel
Uiteraard is het een beetje een stunt maar bedenk wel dat het Stadhuis het oudste gotische stadhuis is boven de Moerdijk. Het is natuurlijk een wonder op zich dat een gebouw zo lang op een veengrond kan staan. In de jaren 50 is het pas onderheid.Gebouwd in de magere jaren van Nederland (voor de Gouden Eeuw) en gerestaureerd direct na de tweede wereldoorlog. (Na de tweede wo dacht men -en had men alleen maar geld voor nieuwbouw)
Wat de Goudse Glazen betreft: de St Jan staat als object al op de Unesco lijst. Overigens gaat het alleen maar om de markt, stadhuis en de waag. De restricties gelden dan niet voor de overige delen van het centrum. Maar ik vind het leuk dat er een discussie onstaat. Misschien zet het mensen aan het denken.

#8 Jeroen

Jeroen

Beheerder

• Administrators
  • 6996 Posts:

Geplaatst 30 juli 2010 - 15:46

^^ De Sint Jan staat in de top 100 van Nederlandse Monumenten volgens de UNESCO, dat is iets anders dan de Werelderfgoedlijst.

Hoeveel geld kost het eigenlijk om een object op de lijst te krijgen?

#9 Criticus

Criticus

Forummeubilair

• Leden
  • 450 Posts:

Geplaatst 30 juli 2010 - 16:03

Dat is kort gezegd: gratis. Maar dat moet ook wel want anders worden er steekpenningen aangenomen om bepaalde dingen op de lijst te zetten. (Gebeurt dit dan niet in de praktijk ?;) )
Ik denk wel dat je moet lobbyen. Het is gewoon een politiek gekonkel, waar je strategisch in moet gaan zitten. Wikipedia beschrijft wel een aantal criteria (http://nl.wikipedia....i/Werelderfgoed):

"Sinds 2005 is er één set van 10 criteria, waarvan – naast het element van bijzondere universele waarde – aan minimaal één moet worden voldaan. Deze criteria worden als volgt gecodeerd en geformuleerd:

I. het vertegenwoordigt een meesterwerk van een creatief menselijk genie
II. het stelt een belangrijke interactie van menselijke waarden ten toon, gedurende een tijdspanne of binnen een cultureel gedeelte van de wereld, voor ontwikkelingen in architectuur of technologie, monumentale kunsten, stadsontwerp of landschapsinrichting
III. het draagt een unieke of op zijn minste een exceptionele getuigenis van een culturele traditie of een samenleving, welke nog voortleeft of is verdwenen
IV. het is een bijzonder voorbeeld van een type gebouw of architectonische of technologische samenstelling van een landschap, welke significante stappen in de menselijke geschiedenis voorstelt
V. het is een bijzonder voorbeeld van een traditionele menselijke bewoning of landgebruik, welke een cultuur (of culturen) vertegenwoordigt. Bijzonder wanneer het kwetsbaar is geworden ten gevolge van onomkeerbare veranderingen
VI. het is direct of zijdelings geassocieerd met gebeurtenissen of levende tradities, met ideeën, of geloof, met artistieke en literaire werken of bijzonder universele betekenis (de commissie beschouwt dit criterium alleen toepasbaar in bijzondere omstandigheden en alleen in verbinding met een ander cultureel of natuurlijk criterium op de lijst)
VII. het is een voorbeeld van belangrijke stappen in de geschiedenis van de aarde
VIII. het vertegenwoordigt lopende ecologische en biologische processen
IX. het herbergt de belangrijkste natuurlijke onderkomens voor het behoud van globale significante biodiversiteit
X. het is een gebied met een exceptionele natuurlijke schoonheid. "

#10 Tokamak

Tokamak

Forumverslaafde

• Leden
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • 1124 Posts:

Geplaatst 01 augustus 2010 - 17:50

Ik voel er eerlijk gezegd meer voor om de naam van 'Goudse kaas' te beschermen.

Comic Sans, jeuj!

#11 Gerard Overkamp

Gerard Overkamp

Trouw Forum Gouda-lid

• Leden
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • 176 Posts:

Geplaatst 03 augustus 2010 - 07:43

Als ik de markt toetst aan de genoemde criteria dan denk ik niet dat het nomineren van de markt enige kans maakt.

Als we in Gouda toch iets willen nomineren dan denk ik dat het Goudse sluizensysteem wel enige kans maakt. Gouda telt 13 sluizen waarvan een aantal heel bijzonder zijn. Denk daarbij aan de onlangs gerestaureerde driewegsluis in de Breevaart en de Haven welke vanaf het Tolhuis tot aan de donkerse sluis in feite één sluis is. In de tijd dat deze sluis de enige doorvaarroute door de stad was was deze zelfs de langste sluis ter wereld. Daarnaast heeft deze sluis nog een extra functie, nl. het schuren van de Goudse grachten. Naar mijn mening voldoet het Goudse sluizensysteem ruimschoots aan criteria I en II.

Voorts ben ik het met Michel eens dat plaatsing op de Unescolijst geen enkele waarborg betekent voor behoud, bescherming etc. In Gouda hebben we de bescherming feitelijk al geregeld. Net als de Amsterdamse grachtengordel is de hele Goudse binnenstad al aangewezen als Beschermd Stadsgezicht. Deze aanwijzing heeft begin jaren 70 plaatsgevonden, toch zie je dat na die periode veel zaken zijn misgegaan omdat de bestemmingsplannen van alles mogelijk maakte en feitelijk niet in de geest van de aanwijzing waren opgesteld. Dat is nu beter geregeld. Voorts heeft de raad in 2004 de stedebouwkundige Visie en de bijbehorende Beeldkwaliteitsplan voor de Binnenstad en haar randen vastgesteld. Dit geeft in directe zin, mits alle partijen zich hieraan houden, een betere waarborg dan plaatsing op de Unescolijst.

Dat wij in Gouda dergelijke unieke sluizen hebben is onder de Goudse bevolking niet of nauwelijks bekend laat staan landelijk of internationaal. De laatste dagen wordt gediscusieerd of plaatsing op de Unescolijst van de Amsterdamse grachtengordel nu wel of niet zal leiden tot een toename van het aantal bezoekers temeer omdat deze al ruimschoots internationale bekendheid geniet. Plaatsing van het sluizensysteem op de Unescolijst kan wel in een keer nationale en internationale bekendheid genereren.

Het is maar een idee.

Gerard.

#12 Criticus

Criticus

Forummeubilair

• Leden
  • 450 Posts:

Geplaatst 23 januari 2011 - 21:56

Van de zomer heb ik deze stelling ingebracht. Het lijkt me wel goed om de balans op te maken. Uit het forum blijkt dat 70% van de forumbezoekers voor plaatsing op de Unescolijst is. Dat is een goed signaal. Als je het hebt over bezuinigen of creatieve oplossingen. Zorg voor dat Gouda op de Unescolijst komt, dan stromen de subsidies binnen..

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 gebruikers, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers