Ga naar inhoud

Foto

Gemeenteraadsverkiezingen 2014

• Gelieve in te loggen om te reageren
170 reacties op dit onderwerp

#101 Pietje Puk

Pietje Puk

Trouw Forum Gouda-lid

• Leden
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • 141 Posts:

Geplaatst 20 februari 2014 - 10:43

yep en dan is het ook belangrijk te weten, dat ontevreden mensen die in het verleden niet stemde,

dat nu wel gaan doen, omdat zij zich mateloos storen aan het gestuntel in de landelijke politiek zoals b.v. zo'n Pinoccio stunt Plasterk en Tofik Dibi couppoging en het langetenen gedrag van D66 e.d.

Ook het opdringerige vakjes gedrag van media en politici werkt averechts.

Zoals, als u die partij stemt dan behoord u bij de neanderthalers of u bent heel dom en daardoor kunt u maar beter niet denken en op ons stemmen.

Of uitspraken zoals, de gemiddelde kiezer weet er niets van, daar is politiek te "ingewikkeld" voor.

Ook zo'n kieskompas en stemwijzers geven mij vaak meer antwoorden over de kleur van degene die het heeft opgeteld als dat het nu duidelijk maakt welke partij er bij mij past.

#102 HGeertje

HGeertje

Trouw Forum Gouda-lid

• Leden
  • 102 Posts:

Geplaatst 20 februari 2014 - 18:55

Ik heb ook echt niets met die kieskompas of stemwijzers. Bij de helft van de stellingen kan ik met de juiste 'mits' of 'tenzij' zowel het er helemaal mee eens of helemaal mee oneens zijn. Blijkbaar moet ik nog even hard onderzoek doen.

#103 Pietje Puk

Pietje Puk

Trouw Forum Gouda-lid

• Leden
  • 141 Posts:

Geplaatst 20 februari 2014 - 22:27

Ja dat denk ik ook.

En denkt u dat zo'n kieskompas of stemwijzers nu gemaakt zijn door overactieve hobbyisten of dat daar een rat constructie achter schuil gaat om u in een bepaalde kleur te manoeuvreren?

#104 Criticus

Criticus

Forummeubilair

• Leden
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • 449 Posts:

Geplaatst 21 februari 2014 - 15:43

Mooie taak voor dhr. Weeber om zijn lokale achterban naar de stembus te halen :)

#105 Johan Weeber

Johan Weeber

Gemeenteraadslid

• Leden
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • 573 Posts:
  • Website:http://www.goudapositief.nl
  • Over mij:
    Sinds eind vorige eeuw woonachtig in de mooie binnenstad van Gouda met vrouw en drie dochters. Zelfstandig adviseur op het gebied van winkels en vastgoed. Mede-oprichter van Gouda Positief in 2010 om het tij in het Goudse stadsbestuur ten goede te keren. Volg @GoudaPositief en/of @JohanWeeber

Geplaatst 21 februari 2014 - 22:24

Wel even aan factchecking doen. Overigens denk ik dat de opkomst in Gouda hoger zal liggen dan 42%, de ontevredenheid -zoals we die op straat ervaren- met het huidige beleid van landelijke partijen is groot, zorgt voor veel proteststemmen, zeker nu Wilders (geheel opportunistisch) heeft opgeroepen op lokale partijen te stemmen.....

image.jpg
Johan Weeber
Fractievoorzitter Gouda Positief

#106 Michiel Sikkes

Michiel Sikkes

Trouw Forum Gouda-lid

• Leden
  • 102 Posts:
  • Website:http://michielsikkes.nl
  • Over mij:
    Gewoon een Gouwenaar. Actief bij PvdA.

Geplaatst 22 februari 2014 - 00:02

Ik denk ook dat de opkomst hoger gaat liggen. Mede door de veel directere FB, Twitter, etc campagnes en de activiteit van lokale partijen die ook weer mensen aansporen om te stemmen.

Hier in Gouda worden al 13 campagnes gevoerd! Zou toch wel moeten zorgen voor hogere stembusgang!

#107 cleo

cleo

Forumverslaafde

• Leden
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • 1158 Posts:

Geplaatst 22 februari 2014 - 15:53

Kikkers op een platte kar ?

34j88hy.jpg

Voor hetzelfde gemak,

loop je in het park met je afvalzak .

#108 Antje

Antje

Trouw Forum Gouda-lid

• Leden
  • 117 Posts:

Geplaatst 22 februari 2014 - 23:42

Ik en Google kennen die uitdrukking ook niet. Misschien was het de bedoeling om de Partij voor de dieren geïnteresseerden te 'lokken'. Dat is dan toch al bij twee gelukt. ;) 

#109 Gibbon

Gibbon

Forum Gouda-elite

• Leden
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • 1225 Posts:

Geplaatst 24 februari 2014 - 08:36

Er word gedacht dat de opkomst in Gouda groter is omdat er hier meer onvrede zou zijn? Als ik in mijn omgevening kijk ken ik geen mensen die ontevreden zijn, of dit niet uiten...

Als je mensen op straat aanspreekt uiten ze sneller kritiek, dan dat ze roepen dat ze tevreden zijn. Dit zal ook nog mede bepaald worden door de wijk waar men uitkomt en in welke situatie men zich verkeerd. Dat zit nou eenmaal in de aard van de mens volgens mij. Daardoor ontstaat het beeld alsof we er allemaal zo over denken, maar uiteindelijk bij de stembus zullen we er weinig van merken.

#110 Hano

Hano

Member

• Leden
  • Pip Pip
  • 18 Posts:

Geplaatst 24 februari 2014 - 16:30

Beste Johan Weeber,
ik vind belasting verlaging weer echt zo'n politiek statement aan de vooravond van de verkiezingen. Durf eens te zeggen, dat de belasting niet wordt verlaagd, maar anders besteed en dan ook direct waaraan NU en waaraan NA de verkiezingen. Dan pas hebben de mensen een goed beeld van de richting van een partij voor de komende jaren.

#111 Antje

Antje

Trouw Forum Gouda-lid

• Leden
  • 117 Posts:

Geplaatst 24 februari 2014 - 19:56

btalman, on 18 Feb 2014 - 09:52, said:

Even afwijkend van wat eerder is besproken in dit topic: de eerste kieswijzer voor Gouda is online.

Ik heb deze kieswijzer met enige moeite getrotseerd. Bij deze waarschuw ik maar alvast: ik word er niet zo vrolijk van.

Het begon al met deze vraag: "Hoeveel interesse heeft u in de politiek? Keuze tussen: 'heel veel interesse', 'veel interesse', 'niet veel, niet weinig interesse', 'weinig interesse', 'heel weinig interesse'." Als ik geen interesse had, zou ik dan deze vragenlijst hebben ingevuld? En wat betekent de optie 'niet veel, niet weinig interesse'?

En dan beginnen de veelal subjectieve stellingen. De stellingen hebben geen verdere uitleg en blijven zweverig, dus je moet het doen met één zin en dan maar uitvogelen wat er bedoeld wordt. Lekker dan. Ik voel nu inderdaad dat ik deelneem aan de politiek, maar probeer het toch zo goed mogelijk in te vullen.

Mijn favoriete stellingen van deze Kieswijzer:
'De bouw van de nieuwe woonwijk Westergouwe moet worden stilgelegd, ook al kost dit de gemeente veel geld'
'Ook al kost'? Hoor ik daar een mening die mij in een richting wil duwen? 'Veel geld'? Wie bepaalt er wat veel geld is?

"Er moeten strengere regels komen voor het kappen van bomen"
Strengere regels voor het kappen.. Dus we maken regels om te kappen. Of maken we juist regels zodat we minder kappen. En kappen we dan bomen omdat ze ziek zijn of kappen we omdat we gebouwen/wegen willen bouwen? En wat betekent eigenlijk dat woord 'streng'? Want wanneer is een regel 'streng' en wanneer is deze 'soepel'? Komt hier wederom een mening om de hoek kijken?

Ik kap maar even met mijn gepeins, want dit bericht wordt zo te lang.
Mijn conclusie: het kan niet gemakkelijk zijn om een Kieswijzer te makenEen positief puntje: uiteindelijk kom ik zowel met deze kieswijzer als met mijn gevormde meningen uit in dezelfde stem-hoek. Dat dan weer wel.

#112 Jeroen

Jeroen

Beheerder

• Administrators
  • 6996 Posts:

Geplaatst 24 februari 2014 - 20:25

Die van die bomen was mij ook al opgevallen: alsof iedereen op de hoogte is van de huidige regels omtrent het kappen van bomen. Misschien zijn die al heel streng. Dan hoef ik geen strengere regels. Maar als de regels nu zijn dat iedereen met een hakbijl een boom mag omhakken, dan is het een ander verhaal. Ik heb geen idee. En zo was dat eigenlijk bij iedere vraag.

#113 Michiel Sikkes

Michiel Sikkes

Trouw Forum Gouda-lid

• Leden
  • 102 Posts:
  • Website:http://michielsikkes.nl
  • Over mij:
    Gewoon een Gouwenaar. Actief bij PvdA.

Geplaatst 25 februari 2014 - 12:01

Ik denk dat dit het "probleem" is als politieke partijen de stellingen inleveren. Voor elke partij komt er dan een stelling uit die met een achterliggende reden is gesteld en waar veel meer context voor nodig is. Zou beter zijn als er per stelling een korte historie bij zou staan.

Zijn er stemwijzers die door een onafhankelijk orgaan worden vastgesteld?

#114 Michel

Michel

Gemeenteraadslid

• Leden
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • 841 Posts:
  • Over mij:
    Woon al mijn hele leven in Gouda, ben sinds 2005 werkzaam als aardrijkskundedocent, en sinds 2006 als gemeenteraadslid voor GroenLinks.

Geplaatst 25 februari 2014 - 13:06

Mijn favoriete stellingen van deze Kieswijzer:

'De bouw van de nieuwe woonwijk Westergouwe moet worden stilgelegd, ook al kost dit de gemeente veel geld'
'Ook al kost'? Hoor ik daar een mening die mij in een richting wil duwen? 'Veel geld'? Wie bepaalt er wat veel geld is?

"Er moeten strengere regels komen voor het kappen van bomen"
Strengere regels voor het kappen.. Dus we maken regels om te kappen. Of maken we juist regels zodat we minder kappen. En kappen we dan bomen omdat ze ziek zijn of kappen we omdat we gebouwen/wegen willen bouwen? En wat betekent eigenlijk dat woord 'streng'? Want wanneer is een regel 'streng' en wanneer is deze 'soepel'? Komt hier wederom een mening om de hoek kijken?

Het is inderdaad niet makkelijk een kieswijzer te maken.

Wat betreft Westergouwe: dat laatste staat er juist bij omdat het anders een soort gratis stellingen worden. Met Westergouwe doorgaan of stoppen maakt voor de meeste mensen niet zo uit. Pas als het geld kost wordt het een keuze. Wat dan veel is mag je zelf invullen, bij dit soort miljoenenbedragen is dat voor de meeste mensen al zoveel dat details dan minder uitmaken.

Die bomen vond ik ook lastig, want de regels zijn al aardig streng.

Uiteindelijk heb ik ze ingevuld op gevoel: je mag van GroenLinks verwachten dat die voor strenge regels bij kappen zijn. Of, als je 'm als oneens omdraait: dat GroenLinks in ieder geval niet voor soepeler regels met kappen zijn. En dan kom je denk ik wel aardig uit, als je maar niet per ongeluk gaat denken dat dit de belangrijkste onderwerpen voor de komende 4 jaar zijn (ik mis de zorg/decentralisaties erg, maar dat is deels nog zo vaag vanuit het Rijk dat daar ook moeilijk stellingen op te maken zijn waar de partijen het over oneens zijn).

De stellingen zijn trouwens voorgedragen door Kieskompas, op basis van input van partijen, maar niet per se afkomstig van partijen.

Natura non vincitur nisi parendo.

#115 Jeroen

Jeroen

Beheerder

• Administrators
  • 6996 Posts:

Geplaatst 25 februari 2014 - 18:34

verkiezingen 25 februari.jpg

Hierbij de nieuwe prognose. Ik heb een aantal kleinere veranderingen gebruikt t.o.v. de vorige prognose. Bij de vorige maakte ik alleen gebruik van de peiling van Ipsos. Hierbij heb ik ook Maurice de Hond en EenVandaag gebruikt. Daarbij heb ik de uitslagen van 2010 meegewogen: linkse partijen scoren van oudsher iets hoger in Gouda.

Bovendien heb ik gekeken naar drie andere prognoses,  van Michel Klijmij (GroenLinks), Peter Fasol (gelieerd aan CDA) en Pieter Stroop (gelieerd aan VVD). Deze drie prognoses heb ik voor 30% mee laten wegen, mede omdat ze een soortgelijke methode als ik gebruiken.

De meest voor de hand liggende coalitie die voort kan komen uit deze prognose zou "Paars + GoPo" zijn, met 18 zetels, eventueel aangevuld met de SP. Christelijke partijen zijn ook nog een mogelijke coalitiepartner, maar gezien het toch wat liberale karakter van Paars+GoPo is dat niet het meest waarschijnlijk.

#116 Pietje Puk

Pietje Puk

Trouw Forum Gouda-lid

• Leden
  • 141 Posts:

Geplaatst 25 februari 2014 - 18:44

Om de Kieskompas wat te verduidelijken moeten ze gewoon nog een vraag toevoegen.

Zo ja waarom niet?

Je zal zien dat je dan door de bomen het bos niet meer ziet en daarom geen strenge kapregels vereist.

#117 Antje

Antje

Trouw Forum Gouda-lid

• Leden
  • 117 Posts:

Geplaatst 26 februari 2014 - 23:14

Om de Kieskompas wat te verduidelijken moeten ze gewoon nog een vraag toevoegen.

Zo ja waarom niet?

Als die bovenstaande de vraag is die de Kieskompas moet verduidelijken, dan is mijn antwoord: paraplu.
Bedankt voor de verduidelijking!  :banana: 

#118 Pietje Puk

Pietje Puk

Trouw Forum Gouda-lid

• Leden
  • 141 Posts:

Geplaatst 26 februari 2014 - 23:35

Juist, zonder bomen en met een paraplu wordt je niet nat en weet je direct welke partij te stemmen.

Zo simpel kan het zijn. :roll:

#119 sokrates

sokrates

Forum Gouda-lid

• Leden
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • 97 Posts:

Geplaatst 27 februari 2014 - 16:07

De meest voor de hand liggende coalitie die voort kan komen uit deze prognose zou "Paars + GoPo" zijn, met 18 zetels, eventueel aangevuld met de SP. Christelijke partijen zijn ook nog een mogelijke coalitiepartner, maar gezien het toch wat liberale karakter van Paars+GoPo is dat niet het meest waarschijnlijk.

Ik denk dat er niet genoeg iPads zijn voor zo'n coalitie. Als ik die prognose zo lees, wordt het met deze uitslag de huidige coalitie+cu. 

Trouwens, stond ik laatst voor de kruising, las ik ineens dit op het verkiezingsbord.

HOE

KOM IK

NU THUIS?

#120 Pietje Puk

Pietje Puk

Trouw Forum Gouda-lid

• Leden
  • 141 Posts:

Geplaatst 28 februari 2014 - 04:50

Routeplanner op je iPad?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp