Ga naar inhoud

Foto

Opknapbeurt Spoortunnel

• Gelieve in te loggen om te reageren
82 reacties op dit onderwerp

#1 Jeroen

Jeroen

Beheerder

• Administrators
  • 6996 Posts:

Geplaatst 09 oktober 2013 - 08:56

Op de gemeentepagina van deze week staat de volgende aankondiging:

De spoortunnel wordt opgeknapt, zodat dit een goede entree naar de binnenstad blijft. Vanaf oktober 2013.

Het is vrij summier, maar het is wát ;)

#2 Hubrecht

Hubrecht

Member

• Leden
  • Pip Pip
  • 10 Posts:

Geplaatst 09 oktober 2013 - 09:12

Aan de entree zal weinig veranderd kunnen worden. Eéns een flessenhals, altijd een flessenhals. Maar een beetje kleur en fleur doet al heel wat. Nietwaar, Mien Dobbelsteen?

#3 Bjorn

Bjorn

Trouw Forum Gouda-lid

• Leden
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • 241 Posts:

Geplaatst 09 oktober 2013 - 19:59

Het is een begin... Maar het zou ook mooi zijn als her er voor en na de tunnel wat fraaier uit zou zien!

#4 Jeroen

Jeroen

Beheerder

• Administrators
  • 6996 Posts:

Geplaatst 09 oktober 2013 - 20:45

Ik heb het even nagevraagd bij de gemeente, en het blijkt hier te gaan om kleine reparatiewerkzaamheden (o.a. een lekkage) die niet kunnen wachten tot na de winter in verband met de vorst. Een grote pimp-beurt kunnen we voorlopig dus niet verwachten...

#5 Gibbon

Gibbon

Forum Gouda-elite

• Leden
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • 1225 Posts:

Geplaatst 10 oktober 2013 - 11:16

Erg jammer, aan de andere kant zou een opgeknapte tunnel mistaan en niet aansluiten bij verpauperde omgeving van de vredebest...

#6 Frenzy

Frenzy

Forummeubilair

• Leden
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • 716 Posts:

Geplaatst 11 oktober 2013 - 19:09

Haha Gibbon... als je zo redeneert wordt er nooit iets aangepakt, je moet altijd ergens beginnen.
Facta non Verba

#7 voetballer

voetballer

Forumkampioen

• Leden
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • 4372 Posts:

Geplaatst 12 oktober 2013 - 09:01

klopt zoals hierboven

#8 Gibbon

Gibbon

Forum Gouda-elite

• Leden
  • 1225 Posts:

Geplaatst 14 oktober 2013 - 07:07

Hoeveel jaar zijn ze al bezig met het gebied rondom de Vredebest? Volgens mij al ruim voor de crisis.. Dus als ze ergens hadden moeten beginnen..

#9 Tokamak

Tokamak

Forumverslaafde

• Leden
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • 1124 Posts:

Geplaatst 14 oktober 2013 - 09:44

Ergens snap ik Gibbon wel, maar om een heel andere reden:

Met de bouwplannen op de Vredebest zou er ook ruimte gecreëerd worden voor een verbreding van de spoortunnel. Nu er niets op de Vredebest gebeurt, blijft deze verbreding (en grootschalige opknapbeurt) boven de markt hangen, om financiële redenen.

Echter, als men blijft kwaken over de Vredebest, zal er toch ergens een knoop doorgehakt moeten worden.

Comic Sans, jeuj!

#10 Jeroen

Jeroen

Beheerder

• Administrators
  • 6996 Posts:

Geplaatst 14 oktober 2013 - 10:00

Erg jammer, aan de andere kant zou een opgeknapte tunnel mistaan en niet aansluiten bij verpauperde omgeving van de vredebest...

Zo verpauperd is het toch eigenlijk helemaal niet? Het enige "verpauperde" wat ik me daar kan indenken is dat rijtje winkels, maar die worden stuk voor stuk weer gevuld met nieuwe dingen (VijfB, Kunst van de Kringloop, Gouda Bruist, enz). Voor de rest zie ik een redelijk onderhouden kerk + woning, een bank, een bloemenkraampje en mooie oude bomen. Ik stoor me dan nog meer aan dit gebouw. De spoortunnel kan een keer gezandstraald worden en goed verlicht en dan is ook dat probleem opgelost.

#11 Gibbon

Gibbon

Forum Gouda-elite

• Leden
  • 1225 Posts:

Geplaatst 14 oktober 2013 - 10:34

Misschien niet zo verpauperd, en wellicht wat aangedikt. Maar dit gebied is de toegang tot ons mooie stadshart. Vanaf het station (oerlelijke stationsplein!!! zonder enige fatsoenlijk overkapping waar je droog staat) en de tunnel heeft het wat mij betreft in ieder geval niet de uitstraling die een centrum verdient.

#12 Pinklady

Pinklady

Forummeubilair

• Leden
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • 468 Posts:

Geplaatst 14 oktober 2013 - 15:39

Gibbon, IN de stationshal sta je droog en kun je naar buiten kijken, bij de uitgangen kun je wachten en naast de kebabzaak is ook een overkapping. Wat had je dan gewild? Het hele fietsenplein overdekt?

Mooi vind ik het stationsplein ook niet echt, maar van een stationsplein verwacht ik dat ook niet echt. De Kleiweg vind ik nou ook niet bepaald een aanwinst om binnen te lopen als ik heel eerlijk ben. Pas op de Markt en in "de achterstraatjes" wordt Gouda mooi, vind ik zelf.

#13 voetballer

voetballer

Forumkampioen

• Leden
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • 4372 Posts:

Geplaatst 14 oktober 2013 - 19:57

dat gebouw  met die kleur   ziet er inderdaad niet uit 

#14 Joubert

Joubert

Forummeubilair

• Leden
  • 798 Posts:

Geplaatst 15 oktober 2013 - 09:17

Omdat we mee moesten in de vaart der volkeren ziet de kleiweg er inderdaad niet zo mooi uit. Als je nu eens gaat kijken in Brugge en Gent, waar ze alles bij het oude hebben gelaten, ja daar is het gezellig, en niet alleen op zondag, maar ook door de week.

#15 Frenzy

Frenzy

Forummeubilair

• Leden
  • 716 Posts:

Geplaatst 16 oktober 2013 - 17:48

Volgens mij lopen we allemaal nog steeds 10x liever over de Kleiweg dan -zeg- Alphen aan de Rijn. Voor wb het stationsplein, dat is idd niet gezellig of uitnodigend. De fietsenstalling zou eigenlijk niet zo pontificaal voor de deur moeten, maar ja, er is nu al te weinig plek. Het enige verpauperde hier is de Vredebest maar daar is al een topic over. Wat Jeroen zegt: zolang de spoortunnel niet wordt verbreed is een opknapbeurt prima, verder niks aan doen.
Facta non Verba

#16 Jeroen

Jeroen

Beheerder

• Administrators
  • 6996 Posts:

Geplaatst 12 maart 2014 - 09:22

Vandaag op de gemeentepagina in de Goudse Post:

Facelift voor Goudse Spoortunnel
De spoortunnel is een belangrijke verbinding tussen het Kleiwegplein en het Burgemeester Jamesplein. De tunnel is nu echt toe aan een grote opknapbeurt. Naast noodzakelijke reparaties en onderhoudswerkzaamheden, wordt de tunnel ook opgefrist en lichter gemaakt.

De spoortunnel is op dit moment niet erg aantrekkelijk meer, en daar gaat wat aan gebeuren. Samen met een werkgroep met vertegenwoordigers uit de stad, zijn allerlei opties onderzocht. Er is o.a. gekozen voor nieuwe bestrating en verlichting en het vervangen van de leuningen. Daarnaast worden de markante gele stenen van de zijwanden gerepareerd en delen vervangen. Zo houdt de tunnel haar historische uitstraling, maar wordt deze wel aan de eisen van nu aangepast. De werkzaamheden starten na de zomer.

#17 cleo

cleo

Forumverslaafde

• Leden
  • Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip Pip
  • 1160 Posts:

Geplaatst 12 maart 2014 - 09:30

Vandaag op de gemeentepagina in de Goudse Post:

Facelift voor Goudse Spoortunnel
De spoortunnel is een belangrijke verbinding tussen het Kleiwegplein en het Burgemeester Jamesplein. De tunnel is nu echt toe aan een grote opknapbeurt. Naast noodzakelijke reparaties en onderhoudswerkzaamheden, wordt de tunnel ook opgefrist en lichter gemaakt.

De spoortunnel is op dit moment niet erg aantrekkelijk meer, en daar gaat wat aan gebeuren. Samen met een werkgroep met vertegenwoordigers uit de stad, zijn allerlei opties onderzocht. Er is o.a. gekozen voor nieuwe bestrating en verlichting en het vervangen van de leuningen. Daarnaast worden de markante gele stenen van de zijwanden gerepareerd en delen vervangen. Zo houdt de tunnel haar historische uitstraling, maar wordt deze wel aan de eisen van nu aangepast. De werkzaamheden starten na de zomer.

Het zou wel prettig zijn als er naar de mogelijkheid word gekeken dat er in de fietstunnels niet meer tegen het verkeer in word gefietst/gebromd.

Je weet soms werkelijk niet welke zijde je aan moet houden als zo'n spookrijder je tegemoet komt .

Voor hetzelfde gemak,

loop je in het park met je afvalzak .

#18 Gibbon

Gibbon

Forum Gouda-elite

• Leden
  • 1225 Posts:

Geplaatst 12 maart 2014 - 10:32

"De spoortunnel is op dit moment niet erg aantrekkelijk meer". Is die ooit aantrekkelijk geweest? En als je dan vanaf de nieuwe garage naar het centurm loopt is het vervolgens wel een enorme domper als je aan de linkerkant een oerlelijk vervallen halve garage ziet en een pand wat leeg/te huur staat. En aan de rechter kant slecht onderhouden afthanse krottenpanden.

#19 Jeroen

Jeroen

Beheerder

• Administrators
  • 6996 Posts:

Geplaatst 12 maart 2014 - 10:40

Misschien dat het komt doordat ik dagelijks door de Prins Hendrikstraat fiets en dus wel wat eelt op mijn ziel heb op het gebied van verkrotting, maar ik vind de panden aan de Spoorstraat geen krotten. Bovendien is dit gebied een soort "incubator" geworden van kunstenaars en creatieve ondernemers, dat heb je ook nodig in je stad. De nieuwe Stationsgarage daarentegen vind ik dan wel weer enorm afschrikwekkend.

#20 Jeroen

Jeroen

Beheerder

• Administrators
  • 6996 Posts:

Geplaatst 13 maart 2014 - 15:48

Met dank aan de gemeente hierbij een "voor" en een "na".

De grootste wijzigingen die me opvallen uit de afbeeldingen:

• Meer licht in de tunnel
  • Bredere stoep, mooiere bestrating
  • Donker geverfde leuningen

Voor

spoortunnel voor.jpg

Na

spoortunnel na.jpg

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 gebruikers, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers